3x “Ja, maar” die jou ervan weerhouden om online geld te gaan verdienen

Arno door Arno | Mindset

Ja, het is echt voor bijna iedereen mogelijk om online geld te verdienen! Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om een publiek te vinden dat ‘aan’ gaat op wat jij kunt. Wat jij te vertellen hebt. Wat jij maken kan. Hoe jij een ander kan helpen.

De meeste mensen die ik hierover spreek willen wel, maar noemen vervolgens een variatie op een van deze drie bezwaren:

Herkenbaar? Heel goed! Laten we deze drie “Ja maar”-s stuk voor stuk uitdiepen en je een ander perspectief geven.

Niet geschoten is altijd mis
Foto door Brett Jordan via Unsplash

Ja, maar er is al zoveel over <vul hier jouw werk/hobby/passie/verhaal in>

Klopt! Zo’n beetje elk onderwerp is op internet te vinden, hoe obscuur ook. Maar dat zou jou er juist niet van moeten weerhouden om het te proberen.

Ik bedoel, er mensen zijn die hun baan als LEGO designer opgeven om YouTuber te worden. Creatievelingen die hun liefde voor het bordspel Kolonisten van Catan helpen bekostigen door eigengemaakte spel onderdelen te verkopen. Flipperfanaten zijn die hun spelletje live streamen. Elk woord in die vorige zin is een link naar een andere pinball streamer (m/v)! Voor een paar clipperaars is het hun inkomen, voor sommigen een extra centje, en voor anderen gewoon voor de lol.

Het feit dat er al veel over een onderwerp te vinden is online, is een teken dat er interesse voor is. En als je daarbij ook nog producten of diensten vindt waar je voor kunt betalen is dat een bevestiging dat er ook een markt voor bestaat.

Dus, waar wacht je nog op? Begin die website met haakpatronen voor kleurenblinden 😉

Ja, maar ik kan niets. Ik heb niets te bieden.

Echt? Kun je en weet je niets waar een ander iets aan heeft? Lijkt me sterk. Maar ook als jouw kennis en ervaring niet 1 op 1 voor anderen interessant zijn, kun je ze wel inzetten om online iets heel nieuws te beginnen.

Bekijk deze presentatie eens van Joris Luyendijk, van ruim 10 jaar geleden. Daarin deelt hij de boodschap “Share your learning curve”. Ofwel: deel jouw persoonlijke leer curve.

Joris Luyendijk legt uit waarom het goed is om jouw leercurve over een onderwerp te delen.

Dat geeft natuurlijk een ongemakkelijk gevoel. Immers, dat betekent dat je publiekelijk moet laten zien wat je nog niet weet en wat wel. Maar, zoals jij zijn er nog een heleboel andere mensen die ook die leercurve doormaken. En voor degene die “achter jou aankomen” op die curve, kun jij een goede houvast zijn. En dat is een mooi bruggetje naar de derde en laatste “Ja maar”.

Ja, maar ik ben geen expert op het gebied van <vul hier jouw werk/hobby/passie/verhaal in>

Hoeft ook niet. Tenminste, bedenk eens, wat is een “Expert” precies? Volgens de Van Dale is het een synoniem voor “deskundige”. En het woord “deskundig” betekent “met kennis van zaken”.

Jij hebt vast kennis van sommige zaken. En dus kun jij de expert zijn voor een ander. Natuurlijk zijn er anderen die nog deskundiger zijn dan jij, maar die richten zich op een andere doelgroep.

Voorbeeld: Stel je een volwassene voor die de angst voor water wil overwinnen en wil leren zwemmen. Die kan alle Olympische zwemfinales terug gaan kijken maar zal daardoor vast niet makkelijker het zwembad in springen.

Heb jij jouw angst voor water overwonnen en leren zwemmen, weet jij wat een ander doormaakt die datzelfde probeert te doen.

Conclusie

Deze drie “Ja maar”-s zijn eigenlijk heel goed te gebruiken als peilstok voor jezelf.

Is er al heel veel over een onderwerp waar jij mee aan de slag zou willen? Perfect! Dan is er al een bewezen markt voor.

Ben je nieuwsgierig naar iets, wil je angsten overwinnen of een vaardigheid leren? Deel je verhaal. Deel je leercurve!

Vind je iets heel leuk of belangrijk om te doen, maar ben je de wereld’s meest vooraanstaande expert op dat gebied? Perfect! Dan zou jij zomaar een goede houvast kunnen zijn voor anderen die iets soortgelijks willen doen als jij. Je bent deskundig genoeg!

Natuurlijk rollen de miljoenen daarna niet automatisch je bankrekening binnen. Maar deze site heet niet voor niets “Nooit Stoppen Met Proberen”. Ofwel: als je die eerste stappen niet zet, zul je er ook nooit achterkomen waar het toe kan leiden.