De stappen worden gezet: alles regelen om je bedrijf te starten. KvK inschrijving, verzekeringen regelen, website, belasting, boekhouder of accountant zoeken. Nu wordt het echt.
Hier onder vind je twee korte, fictieve start scenario’s. Elk een andere mindset. Welke aanpak kies jij voor de start van jouw online onderneming?
Mindset 1
Je besluit een goede start te maken en hebt van tevoren ook al een paar duizend euro gespaard. Dus je schaft een mooie laptop aan voor jezelf. Beetje beter uitgerust dan misschien strikt noodzakelijk is, maar hey, die btw kun je toch aftrekken en je kunt je werk vast beter doen.
Misschien een andere auto? Of (private) lease. Of zo’n mooi verstelbaar zit/sta bureau en design bureaustoel. Heerlijk toch om elke dag naar de werkplek van je dromen te gaan.
En nu aan het werk! Dat idee van jou moet het levenslicht gaan zien. Daar is het allemaal om begonnen. Je werkt hard maar geniet met volle teugen. Zelf een eerste opdracht gevonden die wat geld in het laatje brengt. Nog niet helemaal wat je voor ogen had, maar het begin is er.
Einde van de maand gaat de eerste factuur de deur uit. Dus deze maand moet je alles nog even voorschieten. Komt goed, kan nog net van het spaargeld.
Alleen die klant is wat traag met betalen. Jouw betalingstermijn is 30 dagen, Maar het duurt toch ruim 50 voordat de centen op je rekening staan. En dan moet er ook al belasting betaald worden, verzekeringspremies, al die dingen.
Spaargeld is op voordat je er erg in hebt. Schrapen om alle eindjes aan elkaar te knopen. Ja, op papier heb je wel geld verdiend, maar dat betekent nog niet dat het op de rekening staat.
Dit is toch niet helemaal wat je bedacht had. Je gaat toch maar in loondienst bij een bedrijf in de buurt. Ook wel ok en in ieder geval voorspelbaar je geld aan het einde van de maand. Absoluut geen schande, maar het kan ook anders…
Mindset 2
Dag 1. Aan de bak. Wat heb ik nodig? Een tafel, een stoel en een computer. Gaan we regelen.
Door die pandemie verwachten veel bedrijven dat hun mensen veel meer thuis gaan werken. Jouw oud-werkgever gaat zelfs op zoek naar een kleiner pand. Wacht eens, dan zijn er stoelen en tafels over. Even een belletje doen.
Hoppa! Voor een taartje en een paar tientjes een knappe werkplek geregeld. Misschien niet nieuw, maar het is 10x beter dan aan de keukentafel.
Oude laptop is ook nog wel te vinden. Nee, daar ga ik het niet lang op volhouden, maar als we nou eerst een opdracht vinden en een factuur kunnen sturen, kan de cashflow op gang komen.
En dan na een paar maanden is het al een beetje duidelijker hoe het er financieel aan toe gaat. Dus, voor een paar honderd piek een (economisch) afgeschreven laptop op de kop getikt. Kan slechter!
En nu aan de bak! Mooie eerste opdracht, levert nog niet helemaal voldoende op, maar het is een goed begin. Je doet het goed, levert zelfs meer dan er van je gevraagd wordt en dat waardeert je klant. Volgende maand een dag per week meer aan de bak. Hoppa!
Ai, duurt alleen wel een tijd voordat je eindelijk centen op de bank hebt van die eerste factuur. Gelukkig kun je daar dat buffertje op de spaarrekening mooi voor gebruiken. Dat vullen we allemaal wel weer aan, maar toch mooi dat daar genoeg in zat om een paar maanden van te leven. Inmiddels ruim 5 maanden bezig, spaarpotje weer gevuld, belasting betaald en nog winst over. Nu is het een mooi moment voor die nieuwe laptop.
Volg deze 8 tips voor een gezonde financiële buffer. Dan begin je jouw avontuur met een stuk minder stress!
