Doorgaan of draaien; Online Ondernemen tijdens Corona

Arno door Arno | Bijgewerkt:  november 4, 2020 | Storytime

Het ging net zo lekker. Je had een mooi rijtje klanten opgebouwd en een goede portfolio van workshops om aan te bieden. De leukste workshops gaf je zelf, maar je was al begonnen met opschalen door anderen in te huren die jouw workshops ook konden geven.

En toen kwam de lockdown.

Einde workshops. Geen mensen meer bij elkaar in dezelfde ruimte; plots stond je hele bedrijf op pauze. Gelukkig had je wat kunnen sparen, dus de nood was niet meteen heel hoog.

Je besloot de tijd te gebruiken om je website bij te werken, nieuwe foto’s te plaatsen, je Instagram account eens wat liefde te geven en wat te stoeien met YouTube. Maar zodra de lockdown voorbij was, ging jij weer workshops geven. In aangepast formaat natuurlijk, kleinere groepen, in de buitenlucht waar mogelijk, dat soort dingen.

En nu zitten we in de tweede lockdown. Alles staat weer stil, alleen zou het dit keer weleens maanden kunnen gaan duren in plaats van weken.

Dit is een “doorgaan of draaien” moment. Die term is mijn vrij vertaalde versie van ‘pivot and perservere’ uit Eric Ries’ boek “The $100 startup”. Nu is het moment om te kijken wat je van je workshops kunt digitaliseren en aanbieden als online cursus. Dat kan allerlei vormen aannemen; een webinar of livestream (zie mijn setup hier), video’s op YouTube, een e-learning omgeving opzetten (bijvoorbeeld via teachable of podia) of via geautomatiseerde e-mail marketing m.b.v. bijvoorbeeld Convertkit. Allemaal mogelijkheden. Ik zou zeggen: ga ze verkennen. Bedenk wat bij je past. En als ik je daarmee kan helpen, laat het me weten!

Gerelateerde artikelen