Op zoek naar publiek: 6 manieren om jouw online doelgroep te vinden zonder Social Media

Arno door Arno | Online doelgroep

Om iets te verkopen heb je twee dingen nodig: een product of dienst om te verkopen en een publiek om het aan te verkopen. Dat publiek vinden en laten groeien gaat niet vanzelf. Social media platforms hebben zo hun voor- en nadelen. Daarom in dit artikel leer je 6 manieren waarop jij een publiek kunt vinden. Een doelgroep kunt aanspreken, buiten social media platforms om.

6 manieren om publiek voor jouw online onderneming te vinden, buiten social media platforms om.

Inhoudsopgave

  1. Intro
  2. Bezoekers naar je site via zoekmachines
  3. E-mail marketing
  4. Podcasten
  5. Betaald verkeer
  6. Partner programma's / Affiliate links
  7. Gast bloggen en gast podcasten
  8. Tot slot
  9. Comments

Bezoekers naar je site via zoekmachines

Hoe hoger jouw website, of eigenlijk een pagina op jouw website, in zoekresultaten staat, hoe meer bezoekers er naar jouw site zullen komen. Ga maar na: als jij op Google zoekt, klik je eigenlijk altijd op een van de bovenste resultaten. Om hoog in de zoekresultaten tevoorschijn te komen, kun je een aantal dingen doen om je content te optimaliseren. De twee belangrijkste aspecten daarin zijn:

  1. Zoekwoorden (keyword research and ranking): onderzoek en bewuste keuzes voor welke zoekwoorden je goed wilt scoren in de resultaten. Hiervoor zijn een heleboel online tools beschikbaar, zowel gratis als betaald.
  2. Zoekmachine optimalisatie: Het optimaliseren van jouw website, opdat Google die goed zal waarderen. In het engels: Search Engine Optimization, ofwel SEO.

Omdat het zo waardevol is om goed te scoren in de zoekresultaten, zijn er ontzettend veel producten en diensten te vinden die je daarbij kunnen helpen. In een volgend artikel zullen we daar dieper op ingaan. Maar voor nu is het belangrijk om zelf kritisch te zijn in wat mensen, producten en diensten beloven. Een claim als “kom altijd op 1 in Google” is een grote belofte. Natuurlijk kan het wel, immers elk zoekresultaat heeft een 1e link die verschijnt. Maar het is afhankelijk van veel factoren. Met name de populariteit van de zoek termen waarop je gevonden wil worden.

6 manieren om meer publiek naar jouw online onderneming te krijgen zonder social media platforms zodat jouw doelgroep jou weet te vinden

E-mail marketing

Dit is een vorm van marketing waarbij je bezoekers op jouw site vraagt om zich in te schrijven op jouw e-mail lijst. Jij verzamelt daarmee dus e-mail adressen van bezoekers. Die kun je vervolgens gebruiken om de leden direct te bereiken via e-mail. Er is wet- en regelgeving over wat wel en niet mag en moet. Maar als je het goed doet, geef je mensen de kans om jou op deze manier te volgen.

Het is goed om te bedenken wat een inschrijving betekent. Het is namelijk een stap die de bezoeker neemt naar aanleiding van het zien van jouw site. Ze geven jou hun e-mail adres in ruil voor jouw content. Dat betekent dat je ze hebt weten te overtuigen van het nut of doel van jouw site. Het is een vorm van vertrouwen. Het inschrijven wordt soms onterecht vergeleken met een ‘follow’ op een social media platform. Wat is waardevoller: 1000 mensen die jou volgen op social media, of 1000 mensen die jou e-mails lezen?

Aan jou dus de taak om daar ook op de juiste manier mee om te gaan. Om bezoekers extra motivatie te geven om zich in te schrijven op een e-mail lijst, worden vaak gratis downloads aangeboden. Nadat iemand zich heeft ingeschreven, ontvangt deze een download link op het opgegeven e-mail adres. Die download kan een e-book zijn, een video, etc. Ook kan het een (geautomatiseerde) reeks e-mails zijn om bezoekers bijvoorbeeld op weg te helpen met een bepaalde vaardigheid.

Als je iets aanbiedt om mensen te motiveren zich in te schrijven, zorg dan dat je ook werkelijk iets geeft waar ze wat aan hebben. Ken je publiek, weet waar ze naar op zoek zijn en dus hoe jij ze kunt helpen. Zorg er dus voor dat je niet een loze reclame folder aanbiedt. Bedenk dat dit de eerste “transactie” is die iemand met jou doet. In plaats van geld, geven ze hun e-mail adres.

Oh ja: er zijn een heleboel manieren om mensen te vragen zich in te schrijven op jouw e-mail lijst. Een van die manieren is om pop-ups en pop-overs te plaatsen die bezoekers ervan weerhouden om te lezen wat ze willen leven, tenzij ze zich inschrijven. Dat is een waardeloze ervaring voor de bezoeker. En dus geen goede manier om een nieuwe relatie te starten met een potentiele betalende fan.

Mijn favoriete e-mail marketing product/platform is Convertkit (affiliate link) vanwege de vele automatisering mogelijkheden en de geweldige content die ze maken voor online creators om het meeste uit het platform te halen. Enkele alternatieven zijn Mailchimp, Aweber, ActiveCampaign.

Podcasten

Hoewel het al jaren oud is, heeft podcasting de afgelopen paar jaren pas een enorme groei doorgemaakt. Zeker nu online streaming platforms als Spotify en Apple Music er volop inzetten, is het luisteren van podcasts sterk in populariteit gestegen. Het voordeel van podcast is dat je ze kunt luisteren tijdens andere activiteiten. Bijvoorbeeld een wandeling of rondje hardlopen.

Er zijn verschillende manieren om geld te verdienen met podcasting. De belangrijkste twee zijn:

  1. Sponsoren/Advertenties. Wanneer een podcast een duidelijke doelgroep heeft die jij zou willen aanspreken, kun je overwegen die podcast te sponsoren of er te adverteren. Jouw product of dienst wordt dan in een of meer afleveringen genoemd ter promotie. Vaak zit daar een kortingscode of aanbod bij om luisteraars te motiveren van jouw product of dienst gebruik te maken. Voordat je jouw marketing budget overmaakt naar de podcaster is het goed om te weten te komen hoeveel luisteraard de podcast heeft en of deze consistent is in het publiceren. Er is geen harde grens voor het aantal luisteraars per aflevering. Wil jij balletschoenen verkopen is het wellicht zinvoller om te adverteren op een podcast over ballet met een paar honderd luisteraard dan een algemene podcast over sport met duizenden luisteraars.
  2. Marketing voor eigen producten. Een bedrijf dat een product of dienst aanbiedt, kan een eigen podcast gaan produceren om de doelgroep van het product te bereiken. Bijvoorbeeld een maker van bbq’s start een podcast om alles rondom barbecuen te bespreken. Met daarin natuurlijk ruimte voor promotie van de eigen producten.

Betaald verkeer

Simpelweg betekent dit dat je advertentie ruimte koopt op andere site om zo een link naar jou te krijgen. Dit kan op verschillende plaatsen: Zoekmachines bieden advertentieruimte aan op de pagina’s die zoekresultaten weergeven. Kijk maar eens bij Google: voor de eerste zoekresultaten staat dikgedrukt *Ad.* om aan te geven dat het om een advertentie gaat. Dit heet “Search Engine Advertising”, ofwel SEA.

Bij Facebook kun je ook adverteren. Je geeft zelf aan welke eigenschappen de doelgroep moet voldoen die de advertentie te zien krijgt en maakt zo links naar jouw site of kanaal of waar je bezoekers dan ook naartoe wilt sturen.

De grote online platforms waar je kunt adverteren, hebben ook een hele berg tools voor analyse en onderzoek zodat je inzicht krijgt in welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt en hoe goed jouw advertentie het doet.

Het hoeft natuurlijk niet alleen via Google, Facebook of andere grote platforms. Als jij een hele lokale doelgroep wilt bereiken, kun je wellicht ook met andere lokale sites in contact komen om daar te adverteren. Deze hebben dan vaak geen automatische advertentie systemen waar je gebruik van kunt maken. Dat betekent ook dat je wellicht geen inzicht hebt in hoe goed of slecht jouw advertentie werkt.

Als aanbieder van een product of dienst, kun je overwegen om een partner programma te starten. Dat betekent dat anderen jouw dienst kunnen promoten aan hun publiek. Als daardoor iemand van dat publiek zijn of haar geld bij jou uitgeeft, krijgt de promoter een percentage van de verkoop. Ook hier zijn heel veel platforms en diensten beschikbaar waarbij jij je kunt aanmelden, zodat je niet zelf een heel partnerprogramma met allerlei software hoeft op te tuigen.

Omdat een percentage van de transactie naar de promoter gaat, zijn de inkomsten voor jou dus lager. Als je ook nog een kortings actie doet, worden die inkomsten nog wat minder. Ga dus goed na of het voor jou lonend is om dat te doen. Wanneer je digitale producten verkoopt, zul je makkelijker tegen een lager tarief kunnen verkopen zonder verlies te leiden. Als je fysieke producten verkoopt, zijn de marges vaak wat minder.

Gast bloggen en gast podcasten

Tot slot kun je kijken of je kunt gast-bloggen of te gast kunt zijn op een podcast. Gast-bloggen betekent dat jij een stuk schrijft dat gepubliceerd wordt op een site niet van jou is. Om toch verkeer naar jouw eigen site te krijgen kun je overeenkomen om een paragraaf toe te voegen over jou met links naar jouw site. Of om jouw producten of diensten te noemen en dus te linken in het gast blog artikel. Lukraak op andere blogs gaan schrijven is niet heel effektief, dus doe van te voren onderzoek naar blogs die een doelgroep die overlapt met de jouwe.

Voor podcasten is het eigenlijk hetzelfde, maar dan in audio in plaats het geschreven woord. Jij bent te gast op de podcast van iemand anders. Je gaat ook weer op zoek naar een podcast die het publiek aanspreekt dat jij graag wilt bereiken voor jouw product. Soms is het overduidelijk dat iemand te gast is bij die podcast om iets te promoten. Maar in andere gevallen kan het ook gewoon een goed gesprek zijn, waarbij jij als gast genoemd wordt met natuurlijk een link of andere manier voor de luisteraard om jou te bereiken.

Het mooiste is natuurlijk als je goed bekend bent met de podcasts die zich op jouw terrein bevinden. Maar mocht dat niet lukken, dan kun je eens kijken naar MatchMaker.fm, PodcastGuests of PodMatch om te zoeken naar podcasts of naar gasten. Het aantal Nederlandse podcasts daar is weliswaar beperkt. Maar niet geschoten is altijd mis 🙂

Tot slot

Dat zijn zo een paar manieren om een publiek te vinden en aan te spreken, zonder dat je ervoor social media hoeft te gebruiken als je dat niet wilt. Over al deze onderwerpen zijn boeken vol geschreven, YouTube kanalen gestart en hele websites en platforms opgetuigd. Dat betekent dat ze allemaal realistische manieren zijn om een publiek te vinden voor jouw product. Maar hoewel er veel te leren is en er heel veel goede tips te vinden zijn, blijft het altijd experimenteren om te zien wat voor jou en jouw doelgroep wel of niet werkt.

Business Blauwdruk

Wellicht is “Business Blauwdruk: Vind Product, Publiek & Poen” wat voor jou! In 4 live online sessies, gaan we in kleine groepen (max 6 personen) een idee uitwerken tot een Business Blauwdruk. De sessies zijn ontspannen en interactief en als je wilt zijn er mogelijkheden om persoonlijke 1-op-1 begeleiding te krijgen als jij jouw plannen wilt gaan uitvoeren.

Gerelateerde artikelen