De voor- en nadelen van social media voor jouw online onderneming. (+ 3 vuistregels)

Arno door Arno | Bijgewerkt:  juni 14, 2021 | Social Media

Wanneer je (puur) online geld wilt gaan verdienen, zul je tenminste twee dingen moeten hebben:

  1. Iets om te verkopen. Dat kan een product of dienst zijn, digitaal of fysiek. Het kan ook advertentie ruimte zijn op je website of ruimte voor een sponsor in je video of podcast bijvoorbeeld.
  2. Een publiek om aan te verkopen. De mensen die jouw site bezoeken, lezen, video’s bekijken of podcast beluisteren.

Het is dus van belang om snel mogelijk te beginnen met het opbouwen van een publiek. Zodra je dat hebt, heb je een afzetmarkt waar jij jouw product of dienst kwijt kunt.

Dat publiek zul je moeten vinden. En moeten laten groeien. In dat publiek zitten te mensen die bereid zijn van jou iets te kopen dat je te bieden hebt. Dat kun je op verschillende manieren doen. Zowel met social media als zonder. In dit artikel gaan we kijken naar de mogelijkheden om een publiek op te bouwen met en zonder social media.

Inhoudsopgave

  1. Intro
  2. Vuistregels voor het groeien van jouw publiek
    1. Er is niet één beste of juiste methode, platform of tool om online te ondernemen
    2. Het spel van de lange adem: Wat werkt voor jou?
    3. Je hoeft niet overal op te zitten om succesvol online te ondernemen
  3. Voor- en nadelen van Social Media voor jouw Online Onderneming
    1. Voordelen van social media voor de online ondernemer
    2. Nadelen van social media voor online ondernemen
  4. Conclusie
  5. Comments
Social Media biedt voor- en nadelen voor online ondernemen. Iedereen maakt voor zich een afweging.
Social Media biedt voor- en nadelen voor online ondernemers. Ieder maakt voor zichzelf een afweging. [Foto: Piret Ilver]

Vuistregels voor het groeien van jouw publiek

Het internet staat vol met strategieën, ‘hacks’, en “geheime tricks die de pro’s niet willen dat jij weet” voor zo’n beetje elk denkbaar onderwerp. Ze spelen in op onze behoefte om snel resultaat te zien. In de meeste gevallen werken ze in de praktijk lang niet zo snel en eenvoudig. Om je hiertegen enigszins te wapenen beginnen we met 3 vuistregels die je realistische handvatten geven in de zoektocht naar jouw publiek.

Er is niet één beste of juiste methode, platform of tool om online te ondernemen

“Dè manier” bestaat gelukkig niet. En ook niet “dè manier om in 2021” iets online te bereiken. Denk daar eens kritisch over na: die persoon probeert je mogelijk iets te verkopen. Of heeft het voorzichzelf of een ander goed zien werken. Dat kan.

Maar wanneer bijvoorbeeld TikTok de beste manier was om online geld te verdienen, waren alle andere platformen zo goed als uitgestorven geraakt. Bovendien komen en gaan er regelmatig platformen en tools. Dat is logisch, dat hoort zo. En dat is maar goed ook, want dat betekent dat jij kunt doen wat bij jou past.

Het spel van de lange adem: Wat werkt voor jou?

Ontdek, ervaar, leer wat het beste bij jou past. Er zijn grofweg drie manieren om jezelf online te presenteren: video, audio en geschreven woord.

Voel jij je als een vis in het water voor een camera, is video wellicht jouw ding. Praat je liever, maar wil je toch graag jouw YouTube laten groeien: maak dan video’s waar je niet zelf in beeld bent.

Hoewel video al jaren populair is en ook audio aan terrein wint (podcasts, Clubhouse) blijft ook schrijven blijft actueel. Er is nog altijd veel ruimte voor blogs, boeken en andere vormen van geschreven woord.

Weet jij al waar jij je lekker bij voelt: pak het aan en begin met bouwen. Voor velen is het echter een zoektocht wat het beste bij je past. Met je gezicht voor de camera is misschien heel leuk, maar dat moet ook bewerkt worden tot een goede video. Misschien haal je er veel plezier uit. Of niet natuurlijk, kun je het dan uitbesteden? Of is misschien een andere vorm om je te uiten beter geschikt.

Ga niet eindeloos analyseren, maar begin met wat goed voelt. Je komt er alleen achter of het bij je past door het regelmatig te doen. Ondernemen is een oneindig spel, dus je wilt het lang volhouden. Dan is het goed om te ontdekken wat bij je past.

Je hoeft niet overal op te zitten om succesvol online te ondernemen

Heus, je hoeft echt niet tegelijk op Twitter, Instagram, TikTok, Snapchat, Clubhouse, Facebook, Pinterest, Reddit en LinkedIn te zitten om succesvol te zijn. Dat is toch ook niet te doen: al die accounts continu van nieuwe posts voorzien en ondertussen misschien nog je eigen website bijhouden, bloggen, enzovoorts. Zelfs met tools die dat voor je automatiseren.

Als je weet wat voor jou en jouw publiek werkt, is dat jouw hoofdkwartier. Daarnaast kun je andere platforms gebruiken als buitenposten om mensen naar jouw hoofdkwartier te leiden. Maar noodzakelijk is het niet. En al helemaal niet een dozijn buitenposten op verschillende sociale media. Zelfs zonder social media kun je prima online ondernemen met alleen een website.

Voor- en nadelen van Social Media voor jouw Online Onderneming

Het gebruik van sociale media voor online ondernemen heeft voor- en nadelen. Als ondernemer is het goed om je bewust te zijn welke dat zijn, zodat je een verantwoorde keuze kunt maken en weet wat de gevolgen van die keuzes zijn. 

Voordelen van social media voor de online ondernemer

Het belangrijkste voordeel van social media is natuurlijk dat daar al veel mensen zijn. In het eerste kwartaal van 2021 had Facebook 2.85 miljard actieve gebruikers. Instagram (onderdeel van Facebook) en Twitter hebben respectievelijk 1 miljard en 1.14 miljard gebruikers. En zelfs op TikTok zijn honderden miljoenen gebruikers te vinden.

Kortom: je hoeft niet op zoek naar mensen. Maar, specifiek jouw doelgroep daar vinden vereist nog altijd wel werk. Hashtags kunnen je helpen om jouw doelgroep te vinden en aan te spreken. Daar zijn veel mensen te vinden.

Door de grote hoeveelheid mensen op die platformen is het mogelijk om met doelgerichte acties en goede content, relatief vlot een publiek op te bouwen.

Bovendien is het een goed tool voor concurrentie analyse. Grote kans dat jouw concurrenten zich ook op een of meer van die platformen bevinden. Dat betekent dat je goed kunt bekijken hoe anderen het doen, wat voor hen werkt en wat niet.

Nadelen van social media voor online ondernemen

Geen voordeel zonder nadeel natuurlijk. Zo ook in dit geval.

Ten eerste, de algoritmen. Dat zijn de regels en mechanismen die social media platformen gebruiken om te bepalen wie jouw berichten ziet. Het is niet per se zo, dat al jouw berichten. De algoritmen zijn, simpel gezegd, een reeks (geheime) regels die bepalen wie wat onder ogen krijgt. En die regels kunnen door de platformen zelf op elk moment aangepast worden.

Ook hebben we in 2020 gezien hoe een handje vol tech bedrijven de president van de VS, machtigste man ter wereld van social media platformen kon weren. Deze platforms manipuleren en censureren zo de informatie die op hun platform gedeeld wordt. Deze gratis cursus van Bits of Freedom leert je daar meer over.

Het doel van social media platforms is om hun gebruikers zoveel mogelijk tijd op hun platform te laten doorbrengen. Dat maakt het platform waardevol. Daarom wordt er met man en macht gewerkt aan manieren om op onze psyche in te spelen.

Door de geraffineerde algoritmen en constante doorontwikkeling werkt het voor een grote groep mensen verslavend. Bovendien verzamelen deze platforms enorme hoeveelheden data van hun gebruikers.

Door als ondernemer op die platforms actief te zijn, werk je mee aan het bestaan ervan. Het is goed om je daarvan bewust te zijn. Het is een lastig dilemma, vooral als je een jonge doelgroep aan wilt spreken die op die platforms actief is.

Conclusie

Social Media platforms zijn een geweldige bron van (potentieel) publiek. Je kunt er naar hartelust zoeken, onderzoeken en experimenteren. Maar juist die populairiteit brengt ook nadelen met zich mee. Als ondernemer heb je geen directe verbinding met jouw publiek; er zitten altijd algoritmen tussen. En, niet onbelangrijk, de sociaal maatschappelijke invloed die deze platforms hebben.

Waar je jouw publiek ook gaat vinden, houd altijd de vuistregels in je achterhoofd:

Jouw doel is om jouw doelgroep online te vinden en hun aandacht te kunnen krijgen voor wat jij te bieden hebt. Of dat jouw social media account is, of een website. Dat iets werkt voor iemand of een groep mensen, betekent niet dat dat de enige manier is om succesvol te zijn.

Je zult jouw manier moeten zien te vinden. Ofwel: Nooit Stoppen Met Proberen

Gerelateerde artikelen